Åndedrætsøvelse

Få stressniveauet ned med boks-åndedrættet

Åndedrætsøvelse

For kvinder med hormonelle forandringer er det ekstra vigtigt at være fokuseret på at mindske stress – og her spiller vejrtrækningen en rigtig stor rolle.

Simpel åndedrætsøvelse

Niveauet af stresshormonet kortisol stiger, når du er stresset eller presset. Din krop danner nemlig automatisk mere kortisol, så snart den mærker stress. Men for at kunne danne kortisol bruger kroppen kønshormonet progesteron. Progesteron er rigtig vigtigt for at opretholde balancen mellem de andre kønshormoner. I peri- og menopausen er progesteronniveauet i forvejen lavt, og derfor skubber stress - og en stigning af kortisal til kvinders hormonelle ubalance .

Det er her, at vejrtrækningen kan hjælpe. Når du trækker vejret roligt og afslappet, falder kortisolniveauet nemlig, og du undgår at tappe på dit progesteronlager, som skal opretholde balancen mellem kønshormonerne. Det kan i sig selv gøre, at dine hormonelle gener bliver meget mindre.

Boksåndedrættet

En hurtig og nem øvelse til at tage kontrol over sin vejrtrækning og sænke pulsen hedder ”box-breathing”. Den er enkel og har fire grundlæggende trin, der hver varer 4 sekunder:

  • træk vejret ind
  • hold vejret
  • ånd ud
  • hold vejret

Boxbreathing, også kendt som nulstilling af åndedrættet eller fire kvadraters vejrtrækning, den er let at udføre, den er hurtig at lære og kan være yderst effektivt i stressende situationer.

Mennesker med et stressede job, såsom soldater og politibetjente, bruger ofte boksåndedræt, når deres nervesystem er i kamp-eller-flugt-tilstand.

Også for kvinder med hormonelle ubalancer, der ofte er stressede, er denne teknik god til at kunne re-centrere sig selv og forbedre sin koncentration.

Vægtøgning

Mange kvinder oplever at det kan blive svært at tabe sig.

Læs mere

25

Hedeture

Hedeture forbindes med overgangsalderen, men unge piger kan også få hedeture.

Læs mere

22